Seneca

"Ha az íjász elvéti a célt, magában keresi a hibát. Ha nem találsz célba, az sosem a cél hibája. Jobb célt akarsz? - Legyél jobb Te magad!" (G. Arland)
"Ha nem tudod, melyik kikötőbe vitorlázol, egyik szél sem kedvező." (Seneca)
"Világosan meghatározott célok hiányában mindennapi triviális dolgokat kezdünk furcsa hűséggel elvégezni, míg végül a rabszolgájukká válunk." (R. Heinlein)
"Változtasd meg a világot! Kezdd magaddal!" (Máni)


SbSc ©

(Tóthfalusi István: Idegen szavak etimológiai szótára)
Step-by-Step - Peripatetikus - Coaching ©
Raffaello képén Platón és Arisztotelész beszélget. Arisztotelész mintha állna, de Mestere inkább lépni látszik.
Platón Kr. e. 385 körül, Athén közelében alapította Akadémiáját - a Lükeiont, azaz Líceumot. Azt tartotta, hogy születésünkkel minden tudást megkapunk, de tudásunk kibontása, tökéletesítése a fejlődés során tapasztalati tanulás révén történik (!).
Sok kortársával együtt Arisztotelész nagy hangsúlyt fektetett az átfogó, szinte mindenre kiterjedő és kiegyensúlyozott fejlődésre. Platónhoz hasonlóan úgy találta, hogy az ilyen tanulás - még ha az életkortól függően eltérő hangsúlyokkal is - az élet folyamatában, az életen magán keresztül valósul meg. Elsőként figyelte meg, hogy a gondolatok közötti képzettársítások támogatják, segítik a megértést és a felidézést (Don Clark).
Arisztotelész - úgy is, mint a Líceum vezetője - teljes figyelmével azon volt, hogy a tanítványaiban még rejtetten, potenciálisan meglévő képességeket kibontakoztassa és megerősítse - ez azt jelenti, hogy a coaching fejlesztési alapeszméje mostanában üli legalább 2400. születésnapját!
(Wikipedia)
Figyeljünk csak tovább: Szókratész és Platón szellemi hagyományainak követőjeként Arisztotelész a heurisztika módszerét alkalmazta, melynek lényege az, hogy a tanítvány kérdések, átvizsgálások eredményeképpen maga jut el a számára szükséges igazságokig, a maga számára fogalmazza meg a maga számára fontos tanulságokat, ő maga jön rá a maga által feltett kérdésekhez tartozó válaszokra!
A két beszélgetőtárs meglévő ismeretekből indulva kérdések segítségével fejtegeti-keresi az új tudást, míg csak a témát többszörösen "körüljárva" meg nem találják a kívánt eredményt. Tanulás-elméleti szóhasználattal kérdve-kifejtő módszerről beszélünk.

A Peripatetikus - Step-by-Step - Coaching © során átvitt értelemben és ténylegesen is körbejárjuk a Coachee által "hozott" témát. Ehhez jó valamilyen nyugodtabb környezetet (Budapesten például a Margit-szigetet, Pécsett a Havi hegyet, Füreden a Kiserdőt vagy a Tagore sétányt, Szegeden a Ligetet, és így tovább) választani, de a városi sétáló-utcás változattal is nagyszerű tapasztalataim vannak.
A séta, a mozgás révén a Coaching igazi élménnyé válik, ami a gondolkodási folyamatot és az eredmények rögzítését és felidézését, illetve "énesedését" is könnyebbé, hatékonyabbá - valóban élmény-szerűvé - teszi.

A Coachee számára fontos kérdés ezek után, hogy mi a Peripatetikus Coaching © jelentése, jelentősége, értelme, haszna? 
Mivel nyújt ez a Coaching forma többet, mást, mint a "szobában ülős" változatok?
1. Először is azzal tehát, hogy a témát - mégpedig a coaching témáját - a szó szoros és átvitt értelmében is - körbejárjuk, akár többször is: lépve közelítünk hozzá. Ez a szellemi-testi párhuzamosság, egyidejűség megerősíti a hatást, és a kérdve-kifejtő beszélgetés eredményét testi szinten is rögzíti a Coacheeban; a folyamat és az eredmény is testi lenyomatot hagy, ami a tanulás hatékonyságát maximalizálja.
2. Másodszor: a folyamat másik lényeges elemét, a Step-by-Step-et kiemelve pedig azzal, hogy - és megint csak a szó szoros és átvitt értelmében is - lépésről-lépésre haladunk. Vagyis adunk időt, jelenlétet arra, hogy a kérdve-kifejtés során a Coachee finoman ki tudja fejteni magából a benne rejlő megoldást!

A Peripatetikus - Step-by-Step - Coachingot (mely mára túljutott a kísérleti szakaszon, és kitűnően működik) ugyan én fejlesztettem ki a magam által vezetett formában, de azért érdemes megjegyezni, hogy létezik peripatetikus neveléselmélet, az angolszász irodalomban és gyakorlatban Peripatetic Learning, illetve Teaching, és például egy McKenzie nevű business coach tréningeket vezet sétálva, sőt, futva beszélgető csoportok számára...
A peripatetikus neveléselmélet neves magyar képviselője, Finánczy Ernő a múlt század első felében arról értekezik, hogy ez a módszer iskolások számára azért alkalmazható kevéssé, mert a tanulók ritkán látják maguk előtt az elérendő célt. Hozzáteszi másfelől, hogy mindamellett a gyermeki beszélgetőkedvnek, kiváncsiságnak ez a kérdve-kifejtő párbeszéd felel meg leginkább. Amiből is a számunkra két fontos tétel következik - s ezt máskülönben a gyakorlat teljességgel visszaigazolja:
  • A Lépésről-lépésre peripatetikus módszerének sikeréhez szükséges, hogy a Coachee lássa maga előtt az elérendő Célt, ahogy ez a GROW-modellnek is a Téma körbejárását követő kiinduló pontja!
  • A peripatetikus coaching ©-módszer a Coachee Eric Berne-i értelemben vett gyermeki énállapotának szabad kreativitását szólítja meg és használja ki a Cél elérését leginkább szolgáló megoldások megtalálása érdekében!
Mindez azt jelenti, hogy a Peripatetikus - Step-by-Step - Coaching © esetében lélektanilag és tanuláselméleti szempontból is megalapozott módszerről van szó.
Nincs is más hátra, mint hogy megvizsgáljuk:
Van-e még további hozzáadott értéke a peripatetikus módszernek?
Ha már feltettük ezt a kérdést, lehet is gondolni, hogy IGEN!

Raffaello képének e nagyobb kivágását szemlélve látszik, hogy a két főalak több ember gyűrűjében halad lassan - meg-megállva - előre. A körülállók figyelik a beszélgetőket, s tudjuk, hogy az ő szavaikból, módszerükből, viselkedésünkből és hozzáállásukból - ahogyan "ezt az egészet" megközelítik - ők is tanulnak!
Ahogy Platón és Arisztotelész mintát nyújt a csoportosuló társaknak, úgy ad követendő példát Coachee és Coach a Coachee környezetének, Munkatársainak - így érdemes ezt csinálni, így jutunk előre!

A következő kép a teljes festményt mutatja.
Itt már látjuk, hogy a két központi alak és az őket körülvevő, kifejezetten rájuk, őket figyelő csoportosuláson kívül egyéb, ugyan távolabbi, de egyazon szervezeti térben mozgó, működő csoportok, személyek is jelen vannak. Lehet érezni, hogy a két főszereplő működése, mintája, példája részben a közvetlen figyelmet mutató közvetítő csoport révén eljut a távolabbi szereplőkig is, vagyis hatása az egész szervezetre kiterjed.
És ahogy Platón és Arisztotelész hatása megjelenik az egész Líceumban, úgy hat Coachee és Coach interakció-sorozata akár a Szervezet egészére.

a Peripathesis Michelangelo-nál
Összefoglalva: a Peripatetikus - Step-by-Step - Coaching ©
  • abból indul ki, hogy a szükséges megoldás a Coachee-ban eleve megvan, "csak"
  • abban segít, hogy ezt a tudást, a még rejtett képességeket a Coachee kibontsa, kibontakoztassa, és meg is erősödjön bennük
  • sétálva közelíti meg a Coachee Témáját,
  • séta közben (meg-megállva, ld. alább!) többször is körbejárja a lehetőségeket, és így
  • közelít a Cél felé, amelyet folyamatosan szem előtt tart
  • folyamatosan épít a Coachee Felnőtt szándékára, hogy a Célt szem előtt tartsa, és ebben támogatja is, mindeközben
  • újra és újra megszólítja a Coachee gyermeki kíváncsiságát, kreativitását az eredeti és én-közeli lehetőségek, megoldások megtalálása érdekében; mindehhez
  • kérdezve kifejtő, heurisztikus és a szabad képzettársításokat jutalmazó eljárást alkalmaz, amellyel megengedi, sőt, elősegíti, hogy akár a formális logikától eltérő, a racionális megközelítéseken ("agyaláson") túlmutató - intuitív - módokon (is) jusson a számára szükséges új mintákhoz, viselkedésekhez; ezzel
  • úgy tanít, hogy nem tanít, és a Coachee mégis tanul, mégis változik, és ebben örömét leli
  • élményt (és flow-élményt, ld. alább!) ad, az élménnyel - a szellemi és a testi aktivitás összekapcsolásával - pedig segíti a hatékonyságot, a találást, a felidézést és az alkalmazást, erősíti a tapasztalati úton való tanulást. Hozzáadott értékként
  • mintát nyújt, példát mutat a közvetlen és a távolabbi szervezeti egységek, szervezeti szereplők számára, vagyis
  • kedvező hatást fejt ki a szervezeti folyamatokra, rendszerekre
* * *
A sétálásnak is persze megvan a maga művészete. Nem lehet csak úgy beszélgetni sétálás közben, illetve sétálni beszélgetés - coaching - közben.
Az alap ritmus-képletet az adja, hogy vagy sétálunk vagy beszélünk. Mikor beszélünk, kicsit megállunk, aztán elhallgatunk, s akkor újra lépegetni kezdünk; séta közben pedig hagyjuk, hogy a beszéltek-hallottak hassanak, dolgozzanak bennünk, de nem vagy csak ritkán szólunk. Egymás mellett megyünk, lassan, megfontoltan, hiszen fontoljuk a hallottakat.
A séta gyakorlati alapját a sétáló meditáció adja, amit rendszerint némán gyakorol az ember. A Peripatetikus coaching © közben két sétálva meditáló ember egy témában összekapcsolódva végez egy olyan közös munkát, amelynek eredménye nem fáradtság, hanem felfrissülés mellett érkezik - vagyis egyértelműen flow-élményről van szó!

A Peripatetikus coaching sétája közben már csak az a kérdés: melyikünk Arisztotelész és melyikünk Platón. Soha rosszabb választási lehetőséget...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése